Kültür Köprüsü
Yazar: Nihad Sâmi Banarlı
Yayınevi: L&M yayınları
ISBN: 9789756491775
Sayfa Sayısı: 304
Yayım Tarihi: 2006
Baskı: 2
Hazırlayan: Mehmet MEMİŞ, (E) Öğretmen
Süleyman Çelebi’den Nef’i ve Şeyhi’ye; bütün yönleriyle fetih hadisesi, Fatih ve fethin manevi mimarlarına; Fuzuli’den Baki ve Nedim’e; şair/sanatçı kimliklerinin yanı sıra pek bilinmeyen insani taraflarıyla Erzurumlu Emrah’tan Ziya Paşa, Abdülhak Hamid, Namık Kemal ve Tevfik Fikret’e; Yahya Kemal’den Süleyman Nazif ve müstesna biryer ayırdığı Mehmed Akif’e; Türk dostu şarkiyatçıların portrelerinden Gandhi’ye kadar uzanan kuşatıcı bir bakışla Nihad Sâmi Banarlı; asırlar evvelinden günümüze uzanan bir ‘Kültür Köprüsü’ inşa ediyor. Şahsına has, nükte ve tefekkürü harmanladığı üslubuyla Nihad Sami Banarlı, bilinene yepyeni dikkatlerle yöneliyor.
Süleyman Çelebi’den Nef’i ve Şeyhi’ye; bütün yönleriyle fetih hadisesi, Fatih ve fethin manevi mimarlarına; Fuzuli’den Baki ve Nedim’e; şair/sanatçı kimliklerinin yanı sıra pek bilinmeyen insani taraflarıyla Erzurumlu Emrah’tan Ziya Paşa, Abdülhak Hamid, Namık Kemal ve Tevfik Fikret’e; Yahya Kemal’den Süleyman Nazif ve müstesna biryer ayırdığı Mehmed Akif’e; Türk dostu şarkiyatçıların portrelerinden Gandhi’ye kadar uzanan kuşatıcı bir bakışla Nihad Sâmi Banarlı; asırlar evvelinden günümüze uzanan bir ‘Kültür Köprüsü’ inşa ediyor. Şahsına has, nükte ve tefekkürü harmanladığı üslubuyla Nihad Sami Banarlı, bilinene yepyeni dikkatlerle yöneliyor. (Kitap kapak tanıtım yazısı)
******
Kültür Köprüsü, bize geçmişten, yazarın yaşadığı zamana kadar yaşamış ve eserleriyle millî kültürümüzün oluşmasına ve bu günlere aktarılmasına katkıları olan edebî şahsiyetleri şaheserlerinden tadımlık alıntılarla anlatıyor. Türk Edebiyatı alimi olan Nihad Sâmi Banarlı’nın meslekî titizlikle seçtiği parçalar bize bir edebiyat zevki yaşatarak millî kültür ufuklarında dolaştırıyor. Bunun yanında, kültürümüz bakımından değerli olmasına rağmen kenarda köşede kalmış, unutulmuş özel bilgiler veriyor. Mevlid’in “Merhabâ” faslının Ahmed Adlı başka bir şaire ait olması bilgisi, Ca’ber’deki Türk Mezarının Süleyman Şah Türbesi olarak bilinmesine rağmen Atabek Zengi ve Birinci Kılıçaslan’ın ölüm hatıralarını da taşıdığı bilgisi iki örnektir.
Kitap, Türk kültür kaynaklarını İslâm öncesi, Selçuk, Osmanlı ve son devir şeklinde bir sırayla veriyor. Klasik edebiyatımız sayılan divan edebiyatımızın büyük şairlerini ile Tanzimat , Servet-i Fünun ve son devir yazar ve şairlerini aynı mecraya kaynak akıtan kişiler olarak gören yazar hiç birini dışarda bırakmaz. Halk edebiyatı da, divan edebiyatı da bizimdir. Her ikisi de aynı konuları işlemişlerdir ve iç içedirler.
Nihad Sâmi Banarlı kitapta, kültürü sadece edebiyat açısından ele almaz, mimariden, musikîden, minyatürden, heykelden ve kitaplardan da bahseder. Burada bazı kitap takdimleri de yapar: Prof. Timurtaş’ın Şeyhî, Hayatı ve Eserleri, Ekrem Hakkı Ayverdi’nin Türk Mimarîsi ,Şevket Rado’nun Türkçeye kazandırdığı Türk minyatürcülüğü, hat ve tezhip sanatını anlatan içinde örneklerin olduğu Subhatü’l-Âhbar adlı şaheser gibi.
Nihad Sâmi Banarlı’nın akıcı bir üslupla yazdığı kitap kültürümüzü ve kültür kaynaklarını anlatırken içindeki örneklerle zevkle okunuyor.